Pretty Yende i Javier Camarena obren la temporada del Liceu
(Photo by Paco Amate)
La soprano sud-africana i el tenor mexicà cantaran en cinc produccions junts aquesta temporada als millors escenaris del món, des del Metropolitan de Nova York fins a l’Òpera de París o la Bayerische Staatsoper.
El Gran Teatre del Liceu inaugura la nova temporada 2018/19 amb una de les obres mestres de l’òpera italiana i l’última que va composar Vincenzo Bellini abans de morir amb tan sols 33 anys: I puritani. Aquesta nova coproducció del Liceu amb la Welsh National Opera i la Danish National Opera arriba del 5 al 21 d’octubre sota la direcció de la irlandesa Annilese Miskimmon i la batuta de Christopher Franklin. La soprano María José Moreno, a qui encara recordem per la magnífica Lucia di Lammermoor el 2015, i el tenor Celso Albelo, un fantàstic Tebaldo a I Capuleti e i Montecchi el 2016, s’alternaran en els rols d’Elvira i Arturo. Els barítons Mariusz Kwiecień i Andrei Kymach s’alternaran en el paper de Riccardo mentre que Marko Mimica i Nicola Ulivieri ho faran com a Lord Giorgio.
I puritani
I puritani ens acosta la història d’amor en plena Guerra Civil Anglesa entre la filla d’un líder dels puritans, Elvira, i el seu amant catòlic, Arturo. No obstant, la producció que estrena ara el Liceu i que dirigeix Annilese Miskimmon fa un salt en el temps i trasllada l’acció a un escenari més coetani, el dels conflictes a Irlanda del Nord de 1973. Serà la bogeria de la nostra protagonista Elvira la que faci viatjar l’espectador de nou als temps de la guerra entre puritans i catòlics de 1653. Una història d’amor universal afectada per conflictes socials intemporals i una oportunitat única de gaudir d’una de les òperes preferides dels amants del bel canto.
I puritani suposa un autèntic repte pel duet protagonista, amb parts especialment exigents com l’ària del tenor del primer acte ‘A te o cara’ o el duo ‘Credeasi, misera!’, en el qual Arturo ha de cantar algunes de les notes més altes mai escrites per a un tenor. No en va, Luciano Pavarotti va descriure el rol d’Arturo com a “pur funambulisme”. Tot un repte equiparable al de la soprano, que amb l’ària de bogeria d’Elvira, ‘O rendetemi la speme’, brinda un dels moments àlgids de l’òpera i que la gran Maria Callas va convertir en memorable.
I puritani ha esdevingut per al Liceu una òpera destinada a les grans inauguracions. Ara fa 157 anys, el teatre patia el seu primer incendi i aquest títol de Bellini era l’escollit per reinaugurar el teatre un any més tard. Ara, en plena etapa de celebració del 20è aniversari de la segona reobertura de 1999, I puritani torna a obrir temporada. Aquesta òpera en tres actes i llibret de Carlo Pepoli es va estrenar mundialment el 24 de gener de 1835 al Théâtre des Italiens de París. A Barcelona va arribar gairebé dos anys més tard, el 14 de desembre de 1836, al Teatre de la Santa Creu, i al Liceu no arribaria fins el 17 de maig de 1848. La darrera vegada que es va poder veure I puritani al teatre de La Rambla va ser el 15 de febrer de 2001, on s’ha representat un total de 106 cops.
Per a mes informació: