Saltear al contenido principal
Juditha Y Savall

Juditha y Savall

(Photo by David Ignaszewski)

Este miércoles día 17 de octubre el maestro Jordi Savall recupera el único de los cuatro oratorios de Antonio Vivaldi conservados hasta la fecha. Juditha triumphans devicta Holofernis barbarie RV 644 (Judit triunfa sobre la barbarie de Holofermes) llega al Auditori para inaugurar la temporada de Música Antigua 2018-2019. Compuesto en Venecia en 1716, el oratorio está inspirado en el apócrifo Libro de Judit siguiendo el libreto de Giacomo Casseti. Vivaldi estrenó el oratorio en el famoso hospicio Ospedale della Pietà en Venecia (del cual fue profesor muchos años), célebre por la calidad de sus estudiantes y cantantes huérfanas. No sorprende por tanto, que los papeles de Judith, Abra, Holofernes, Vagaus, Ozias estén representados por cantantes femeninas. Por entonces, Vivaldi ya gozaba de fama y popularidad gracias a sus óperas y a su L’Estro Armonico compuesto en 1711.

Juditha Triumphans es una distinguida obra dentro de su género por el uso de una rica instrumentación, que incluye una variedad y combinación de instrumentos inusual incluso para su época: violas da gamba, viola d’amore, tiorbas, mandolina, ‎chalumeau, oboes, clarinetes, flautas, trompetas, órgano, entre otros; además de coro, sección de cuerda y timbales. Sus arias exigentes y sus pasajes corales convierten este oratorio en el cénit de la producción vocal del maestro veneciano.

El concierto tendrá lugar el miércoles 17 de octubre a las 20:00 en la Sala 1 Pau Casals, Auditori. A las 19:00 se celebrará una charla con el musicólogo y ensayista Oriol Pérez Treviño, que desvelará las claves para comprender la obra a fondo.

TRANSFONDO POLÍTICO

Este oratorio fue compuesto en homenaje a la victoria de Venecia sobre el Imperio Otomano durante la guerra austro-turca que finalizaría en 1718. El libretista dotó de significados metafóricos a los personajes para ganarse el favor del público asistente. El trasfondo político y el matiz bélico-militar influyeron enormemente en el éxito de su estreno, independientemente de la calidad artística y creativa de la obra.

INTÉRPRETES Y ARTISTAS INVITADOS

Judit Marianne Beate Kielland, mezzosoprano‎

‎Vagaus Rachel Redmond, soprano‎

‎Holofernes Marina de Liso, contralto‎

‎Abra Lucía Martín-Cartón, soprano

Ozias (Mezzosoprano): Kristin Mulders

La Capella Reial de Catalunya

Lluís Vilamajó, preparación del conjunto vocal

Le Concert des Nations

Manfredo Kraemer, concertino

Jordi Savall, dirección

auditori.cat

Aquest dimecres dia 17 d’octubre el mestre Jordi Savall recupera per a nosaltres l’únic dels quatre oratoris d’Antonio Vivaldi conservats avui dia. Juditha triumphans devicta Holofernis
barbàrie RV 644
 (Judit triomfa sobre la barbàrie de Holofermes) arriba al Auditori per inaugurar la temporada de Música Antiga 2018-2019. Escrit a Venècia l’any 1716, l’oratori està inspirat en l’apòcrif Llibre de Judit seguint el llibret de Giacomo Casseti. Vivaldi va estrenar l’oratori en el famós hospici Ospedale della Pietà a Venècia (del qual va ser professor molts anys), cèlebre per la qualitat dels seus estudiants i cantants òrfenes. No sorprèn per tant, que els papers de Judith, Obri, Holofernes, Vagaus, Ozias estiguin representats per cantants femenines. Per aquella data, Vivaldi ja gaudia de fama i popularitat gràcies a les seves òperes i al seu L’Estro Armonico compost en 1711.
Juditha Triumphans és una distingida obra dins del seu gènere per l’ús d’una rica instrumentació, que inclou una varietat i combinació d’instruments inusual fins i tot per a la seva època: violes dóna gamba, viola d’amore, tiorbes, mandolina, ‎chalumeau, oboès, clarinets, flautes, trompetes, orgue, entre d’altres; a més de cor, secció de corda i timbals. Les seves àries exigents i els seus passatges corals converteixen aquest oratori en la cúspide de la producció vocal del mestre venecià

El concert es celebrarà dimecres dia 17 d’octubre a les 20:00 a la Sala 1 Pau Casals, a l’Auditori. A les 19:00 el musicòleg Oriol Pérez Treviño donarà una xerrada prèvia al concert desvetllant les pistes per comprendre l’obra a fons.

REREFONS POLÍTIC

Aquest oratori va ser compost en homenatge a la victòria de Venècia sobre l’Imperi Otomà durant la guerra austro-turca que finalitzaria l’any 1718. El llibretista va dotar de significats metafòrics als personatges per guanyar-se el favor del públic assistent. El rerefons polític i el matís bèl·lic-militar van influir enormement en l’èxit de la seva estrena, independentment de la qualitat artística i creativa de l’obra.

INTÈRPRETS I ARTISTES CONVIDATS

Judit Marianne Beate Kielland, mezzosoprano‎

‎Vagaus Rachel Redmond, soprano‎

‎Holofernes Marina de Liso, contralto‎

‎Abra Lucía Martín-Cartón, soprano

Ozias (Mezzosoprano): Kristin Mulders

La Capella Reial de Catalunya

Lluís Vilamajó, preparación del conjunto vocal

Le Concert des Nations

Manfredo Kraemer, concertino

Jordi Savall, direcció

auditori.cat

Volver arriba